Checker Taxi 1963

הבמה שלכם לכל נושאי האספנות בארץ ובעולם

Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי annetzer » א' ספטמבר 29, 2013 12:36 am

מוריס מרקין, שמו של האדם האחראי להעלת אחת המוניות המפורסמות ביותר על כבישי ניו יורק, או מנהטן, אם תרצו. איש עסקים אמריקאי, אשר היגר מרוסיה וייסד את מפעל חייו Checker Motors Corporation, ב Kalamazoo, Michigan. בהחלט ניתן להשוות מוניות Checker לאותן מוניות המפורסמות הלונדוניות. שניהם הפכו בצורתן ובשימושן לאייקון, כל אחת בעירה היא. אבל כדי להגיע למעמד שהיא הגיעה, הצ'קר עברה קברת דרך לא קלה.

מרקין יליד רוסיה (1893- 1970) הגיע לאליס איילנד, ארה"ב, כשאין בכיסו פרוטה ואף לא מילה אחת באנגלית בפיו. קיבל משרת הלואה של 25 דולר לשלם את אגרת הכניסה לארץ. מניו יורק, עבר מרקין לגור עם דודו בשיקגו, שם עבד כנער עוזר לחייט. עם השנים החייט הלך לעולמו והעסק המשיך לשגשג תחת פיקודו של הנער, אשר פתח בית חרושת משלו יחד עם אחד האחים. בית החרושת יצר בגדים עבור הממשלה במשך מלה"ע הראשונה, והמשיך לשגשג גם אחריה.
את עסקי המכוניות החל מרקין ב 1921, כשהלווה 15,000 דולר למהנדס בשם לומברג, אשר בבעלותו חברה לייצור מרכבים למכניות. כשהמהנדס נכשל בהחזקתו של מפעל ולא יכול היה להחזיר את הכסף למרקין, זה אחרון העביר את כל עסק לבעלותו. באותו הזמן אסף מרקין יצרנית רכב שנכשלה והייתה על סף פשיטת רגל, בשם Comnonwealth Motors, בשיקגו. וכך, ע"י איחוד שתי החברות (זאת האחרונה יחד עם Markin Automobile Body), מרקין מצא עצמו עם הזמנה מצד Cheker Taxi (חברת מוניות בשיקגו, בבעלות פרטית ללא קשר אליו עד אז). אבל בעסיקי מוניות לא הכל בא בקלות. והגיעה גם התחרות הקשה על תעריפי הנסיעה והמתחרה העיקרי של מרקין, היה ג'ון הרץ, בעל חברת Yellow Cab Company שגם היא פעלה בשיקגו. שיא המאבק ביניהם הגיע כאשר ביתו של מרקין הועלה באש.
במהלך נועז רכש גיבורינו מפעל לבניית שלדות ומפעל לבניית מרכבים, שניהם בקאלאמאזו, מישיגן. כך העביר מרקין את כל עסקיו לקאלאמאזו וב 1922 נוסדה החברה המייצרת Checker Cab. ב 1929, שריפה פרצה פאופן חשוד, באורוותיו של מר הרץ, בה נהרגו כל סוסי המרוץ שלו. דבר גורר דבר, מר הרץ נאלץ למכור את מניותיו וחברת Yelow Cab עוברת סופית לשליטתו מוריס מרקין.
ואיך המונית הצהובה הגיע לניו יורק? כשמר הרץ מכר את כל עיסקי המוניות שלו, תחום היצור של הרכבים עבר אל GM, אשר רצו למכור חלק מהעסקים שנרכשו ולהציע הצעת מכירה למרקין. מרקין סרב, אז GM במקום לחסל את יכולתה לייצר מוניות, היא פשוט הפכה את כל העסק ל Teminal Taxi Co. שוב פורצת בין Checker Taxi Co (שפעלה גם בניו יורק) לבין Teminal Taxi Co (שפעל גם היא בניו יורק). כדי לשים סוף לעימות, ראש העיר של ניו יורק דאז, יצר גוף השולט בכל מוניות העיר: New York Taxi Cab Commission. גוף זה דאג שהמוניות יהיו בנויות מרכב יעודי ולא ממכוניות שעברו המרה למוניות.
יש עוד שרשור ארועים ארוך אבל אפסיק כאן ואעבור אל תאור הפריט לכבודו התכנסנו כאן. אותה גרסת ה Cheker המדוברת, נבנתה בין 1960 ל 1969. בין אותן שנים, לציבור הרחב הייתה הזדמנות לרכוש מכונית סולידית, מהימנה, ללא הרבה קישוטים, מכונית שאפשר היה לסמוך עליה במשך שנים, כמונית. הצ'קר נבנתה בצורה קשיחה מאוד וכפועל יוצא, גם ננהגה כך. צורתה הייתה קוביתית ולא אופנתית בעליל. הצ'קר של שנת 1960, התבססה על סידרת A8, שהוכנסה 4 שנים קודם לכן והמרחב הפנימי שלה שודרג, כך שהוצעה למכירה כ Superba עם תג מחיר של 2500 דולר. גם גרסת סטיישן 4 דלתות יצאה לשוק. זאת הייתה כבדה יותר וחסרת אופי שיווקי, אבל חוץ מזה הייתה זהה למוניות אשר פקדו את הרחובות כמעט ב כל עיר בארה"ב. אלו שחשבו שגרסת הבסיס של הצ'קר פשוטה מדי, יכלו לבחור בגירסה מיוחד וגם בה לא הורגש פאר במיוחד. כך שהלקוחות לא בדיוק חיכו בטור עם פנקסי צ'קים, כדי לקנות לעצמם צ'קר. ועדיין היו כמה מאות לקוחות בשנה, שראו בצ'קר את היתרונות מדוע כן לבדוק אותה, למרות העיצוב הכל כך לא מושקע, ללא שום קישוטים, אבל נבנתה כמכונית לפי השכל הישר שאמריקה ביקשה. מוניות הצ'קר עמדו איתנות בתלאות היום יום, לכן הקונים נמקו לעמיתיהם למה כן כדאי, כדי שגם הם יוכלו לחוות כזאת אריכות ימים מרשימה.
ומה בהיצע יחידות ההנעה: מנוע קונטיננטאל 6 צל'
נפח 3700 cc
80 כ"ס או 122 כ"ס.
בגלל אורך כללי של מעל 5 מטרים, ה superba יכלה להכיל בקלות 8 נוסעים. הדלתות הרחבות גם הקלו על הכניסה והיציאה מהמונית.
ב 1965 מנוע הקונטיננטאל הוחלף במנוע של שברולט והשם superba כבר הוחלף ב Marathon.
נפח מנוע נע בין 3769 סמ"ק (v6) שהפיק 140 כ"ס, 4637 סמ"ק (v8) שהפיק 195 כ"ס.
יצור ה Checker קרס עם מות הבעלים, מוריס מרקין, ב 1970. בנו המשיך את הייצור עד 1982, אז ירדה המונית האחרונה מפס היצור.
העובדה שה Checker שרד זמן רב כל כך, גם כמונית וגם כמכונית פרטית, היא שהתכנון היה מאוד פרקטי ואיכות הבניה סולידי, לכן הצ'קר הפכה למכונית יוצאת דופן.
מי שהיה במנהטן וזוכר את חנויות המזכרות, לבטח גם זוכר שהמזכרת הנמכרת ביותר היא הדגם של המונית הזאת ולא של הפורד למשל. אבל זה כבר עניין של טעם ורומנטיקה.
קבצים מצורפים
DSCN4110.jpg
DSCN4109.jpg
DSCN4100.jpg
DSCN4106.jpg
DSCN4095.jpg
DSCN4094.jpg
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי אריהג » א' ספטמבר 29, 2013 12:23 pm

בארץ היתה תקופה שהן החליפו את הדה-סוטו האגדתיות וגם היו מספר מצומצם פרטיות.
אריהג
 
הודעות: 746
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי רועי » ג' ינואר 28, 2014 11:24 pm

checker.jpg
checker.jpg (88.19 KiB) נצפה 7972 פעמים

במרכז התמונה, דר' יעקב ברנע - הבעלים של הצ'קר הזו.
אז מה יש לנו...
סמל אישי של המשתמש
רועי
צוות הניהול
 
הודעות: 1076
הצטרף: ד' דצמבר 22, 2010 11:30 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי annetzer » ד' ינואר 29, 2014 5:24 pm

יש גם כרטיס כניסה להופעת הג'ז? :-)
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי רועי » ד' ינואר 29, 2014 9:11 pm

You can rent it for a day (or to get to a show )d
אז מה יש לנו...
סמל אישי של המשתמש
רועי
צוות הניהול
 
הודעות: 1076
הצטרף: ד' דצמבר 22, 2010 11:30 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי ufd41 » ד' פברואר 26, 2014 9:14 pm

את הסיפור הזה על ה Checker שמעתי מהבעלים שלה לפני כ 5 שנים כאשר עבדתי באיזור אילת.
הוא סיפר לי על רכב מסוג Checker שהיה ברשותו ועם הזמן הוא נהפך לרכב שטח לילדיו.
הדלתות פורקו ממנו ונסעו איתו במושב ובשטחים שפתוחים בערבה.
לבסוף נמאס לו מהסיפור הזה הרכב הובל אחר כבוד למזבלה של המושב נחפר בור ונקבר שם.
הצעתי לו שאם יצביע על המקום שבו נקבר הרכב אארגן קבוצת חברים ונחפש אתו, הוא לא יכל להצביע על המקום כי המזבלה שינתה תוואי השטח.
הסיפור נראה לי תמוה וקצת לא הגיוני שמישהו יקח רכב ויקבור אותו.
עד שמצאתי במקרה אסמכתא לסיפור הזה.
בשיטוט אקראי ברשת הגעתי לשירשור שבו בעל הרכב מספר את אותו הסיפור שסיפר לי.
ואני מצטט אותו.
השירשור הזה נכתב בתאריך 21.01.2011
"Checker
מונית ענקית! פעם היו המון כאלה בארץ.

•הייתה לי מונית כזו עד לפני 15 שנה. 08:321צפיות
נרכשה במגרש רכב ברחובות,ושימשה כרכב לנסיעות בתוך המושב והשטחים החקלאיים בתקופה שחוקי התעבורה נעצרו בחלק העליון של ירידות סדום.
הייתה יעילה וזולה,מנוע דיזל של פרקינס,זהה למנוע שהיה בטרקטור פרגוסון 165 שהיה נפוץ מאד באותה תקופה,וצרכה סולר שהיה זול מאד אז.פחות מחצי מחיר הבנזין.
היו ימים....

ºהיכן היא היום?

•קבורה במזבלה.בשנת 97,לפני שהבן שלי התגייס 11:361צפיות
הוא עשה סדר בחצר.מאחר וכחצי שנה קודם הפסקתי לנסוע בה,בגלל חשש למתוח את החבל(אין טסט ואין ביטוח) הוא פינה אותה עם עוד ג'אנק למזבלה,ושם חנתה עד שנקברה עם שאר הערימה שסביבה. המונית הייתה ללא דלת נוסע קדמית,שפורקה כדי שהרועה הגרמני המשפחתי שלנו(דאז)יוכל לקפוץ פנימה בנחת. המונית שחורה, ריפוד פנימי אדום,כסאות מרכזיים מתקפלים,וכסא אחורי ברמה של ספה נוחה. באג'ז ענק, אחלה כלי.
המונית הצ'קר הובאה שוב לארץ ,אבל הייתה כישלון עקב המנוע האמריקאי הדפוק שהותקן בה.
אני אחפש לסרוק תמונה כדי להזכר..


אני עדיין בקשר אם אותו בן אדם.
רוצים להתארגן ולחפש אותה?? :shock:
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי annetzer » ה' פברואר 27, 2014 7:25 am

סיפור יפה ועצוב בו בזמן. אני מוכן להביא גלאי מתכות ודחפורים, יכול להיות שמישהו שכח משהו בתוך המונית, כמו שבתמונה שהצגתי כאן. אז יכול להיות מעניין. :D
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי AKICHU » ה' פברואר 27, 2014 9:52 am

annetzer כתב:יכול להיות שמישהו שכח משהו בתוך המונית, כמו שבתמונה שהצגתי כאן. אז יכול להיות מעניין. :D

נוסע?
טיפ לחיים : אף פעם אל תטוס בחברת תעופה שטייסיה מאמינים בגלגול נשמות
אושר משמעו: בריאות טובה וזכרון דפוק .
סמל אישי של המשתמש
AKICHU
 
הודעות: 2792
הצטרף: ב' נובמבר 19, 2007 5:41 pm
מיקום: חברה ב- IVC, עמותת חיל האוויר

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי annetzer » ה' פברואר 27, 2014 11:34 am

בטח!
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי V8_וחצי » ה' פברואר 27, 2014 12:27 pm

מה עם הסיפור על הצ'קרים שנזרקו לים?
סמל אישי של המשתמש
V8_וחצי
Original Gangsta
 
הודעות: 444
הצטרף: ש' דצמבר 01, 2007 10:03 pm
מיקום: Keepin' it Real

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי רועי » ה' פברואר 27, 2014 12:33 pm

יש שם בערבה מציאות שלא יאמנו.
את התמונות האלה קיבלתי משלמה אברמוביץ. הוא כתב ספר על תולדות הכיבוי בא"י ובמהלך הספר נתקל ברכב הנ"ל בואדי בערבה.
IMG_1756.jpg
IMG_1756.jpg (214.44 KiB) נצפה 7856 פעמים


הרכב שוקם
P1030792.JPG
P1030792.JPG (185.36 KiB) נצפה 7856 פעמים
אז מה יש לנו...
סמל אישי של המשתמש
רועי
צוות הניהול
 
הודעות: 1076
הצטרף: ד' דצמבר 22, 2010 11:30 pm

Re: Checker Taxi 1963

הודעהעל ידי annetzer » ה' פברואר 27, 2014 1:19 pm

מישהו זרק כאן כפפה....ומה הסיפור של הצ'קרים שנזרקו לים?
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm


חזור אל פורום אספנות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 3 אורחים

cron