על ידי אריהג » ש' אוגוסט 23, 2014 5:42 pm
זה נחשב אופנוע קטן נפח. מגיני הרגליים הקדמיים ופרטים עיצוביים נוספים מעניקים לו חזות של "חצי קטנוע". אך שני האלמנטים החשובים ביותר המבדילים בין קטנוע לאופנוע מבחינה חזותית הם: בקטנוע קיימת רצפה עליה מניחים את הרגליים וכמו"כ אין שלדה או מיכל דלק המפרידים בין הרגליים כלומר; בקטנוע הנהג יושב ולא רוכב. לצורך כך, מבחינה טכנית, אם מדובר בקטנוע ישן העשוי פלדה - אין לו שלדה גלויה או שיש לו חיזוק של הפלטפורמה או שלדה נסתרת מתחת לרצפה או שאין לו שלדה כלל והוא עשוי פלטפורמת מונוקוק כמו מכונית מודרנית. כמו"כ, בגלל המבנה הזה - קשה להציב את המנוע במרכז הכלי כמו באופנוע ולכן בקטנועים, לרוב מציבים את המנוע מאחור ותכנון כזה דורש גם להצמיד למנוע את תיבת ההילוכים בתוכו (ראה ווספה). בקטנועים המודרניים אין בד"כ גיר רגיל שהנהג מעביר בו את ההילוכים באופן פיזי, אלא וריאטור בעל מבנה פשוט המתפקד כמו גיר רציף המותקן במכוניות. אלא שבמכוניות מודרניות עם גיר רציף (ניסאן ג'וק למשל) יש מצמד מסובך ויש גלגלי שיניים ויש שמן תמסורות ויש פיקוד אלקטרוני ויש "מוט הילוכים" - ידית שליטה. את כל הנ"ל אין בווריאטורים של הקטנועים המודרניים, זולת מעין שני הילוכים קדמיים בקטנועי הביצועים החזקים. הקטנוע האוטומטי הראשון בעולם (עד כמה שידוע לי) הוא הראביט היפני משנות השישים תוצרת פוג'י (המפעלים שמייצרים הרבה דברים כולל סובארו). למנוע של הכלי הזה לא הוצמד ווריאטור אלא ממיר מומנט. אם ברצונך להזיז כלי-שייט - או כלי תעופה - אינך זקוק למצמד, כי המים או האויר נותנים את אפקט ההדרגה. במנוע בעירה פנימית אתה חייב מצמד כלשהו, כדי "לרכך" ולהביא את הרכב לתנועה בהדרגה. ללא מצמד המנוע יכבה בשל ההתנגדות. רק מנוע חשמלי והנעת שרירים (אופניים) אינם זקוקים למצמד כי בשני אופני ההנעה הללו הכוח (מומנט) מתחיל מסיבובי ההנעה האפסיים, כמעט. במכונית אוטומטית ישנה תיבת הילוכים עם כמה יחסי העברה המחוברת לממיר מומנט (טורק קונברטר) שהוא למעשה המצמד. (במכונית כזו אין צורך בדוושת מצמד). מה עשו בראביט? התקינו ממיר מומנט בלבד, ללא תיבת הילוכים. מותקן עליו גלגל שיניים עם שרשרת לגלגל האחורי. מבנה פשוט כשהחיסרון הוא: ה"פתיחה" האטית והמהירות הסופית בד"כ אינה מעבר ל- 90 קמ"ש. גם הטיפוס לירושלים אטי מעט. אבל הכלי אמין: מנוע 200 סמ"ק שתי פעימות שאגב, הוא גם הקטנוע הראשון בארץ וכנראה גם בעולם עם התנעה חשמלית. אני זוכר שבארץ, בשנות השישים - שנות ילדותי, רכשו אותו בעיקר אנשים מבוגרים וחלקם חיברו אליו סירה. בת"א ברח' ירמיהו, הבעלים של חנות כלי בית תמיד הסיע בסירה את אשתו. אחרים, בעלי מלאכה, התקינו סירה ייעודית לנשיאת כלים וחלקים שונים. כיום לכלי זה יש ערך אספנותי.