רליאנט קיטן.

הבמה שלכם לכל נושאי האספנות בארץ ובעולם

רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי אריהג » א' ינואר 10, 2016 11:45 am

בטרם נעסוק בדגם ה"קיטן" נציין, כי חברת רליאנט "נולדה" באמצע שנות השלושים של המאה שעברה, כאשר חברת "ראלי" החליטה לנטוש את המשך ייצור כלי-הרכב בעלי שלושה גלגלים. שני מהנדסים בכירים שעבדו ב"ראלי" סברו כי עידן כלי הרכב משולשי הגלגלים טרם נפח את נשמתו. הם החלו בייצור חובבני משהו, ולאט לאט התפתחו. בהמשך הם רכשו מאוסטין את זכויות ייצור המנוע של "אוסטין 7" ושידרגו אותו. בהדרגה הם עברו ממרכבי עץ ואלומיניום למרכבי פיברגלאס. בסך הכל בכל שנותיו, המפעל מכר בין מליון לשני מליון כלי-רכב. יש לציין עובדה מעניינת: בין הדגמים שלו, מונה המפעל גם את אנאדול (של אוטוסאן) התורכית וגם את ה"סברה" הישראלית. את הסוסיתות למניהן, אפילו את ה"קוביות" הראשונות אין המפעל מונה ברשימת דגמיו, אולי מפני שרוב התכנון היה בכל-זאת ישראלי. מובן שכיום, בכלי-רכב משולשי גלגלים בתצורה כזאת (הנעה אחורית לשני הגלגלים, מנוע קדמי מונח מעל הגלגל הקדמי הבודד) לא קיים כמעט איזשהו אלמנט בטיחותי. אולם עד להפסקת ייצורם, היו משולשי הגלגלים אטרקטיביים למי שלא היה בידם רשיון נהיגה במכונית אלא בדו-גלגלי. כמו"כ בתצורות המסחריות, ואנים וטנדרים – הם היו אטרקטיביים לטכנאים ונותני שרותים. למותר לציין את מחירם הזול, בנוסף לשיקולים האחרים. רליאנט ייצרה כ"ר בעלי 4 גלגלים עוד לפני הקיטן. ה"רבל". בשנות ה- 70 החליפה הקיטן את הרבל עם מנוע מקורי של רליאנט בנפח 850 סמ"ק. ייצור הקיטן הופסק ב- 1982. זכויות הייצור הועברו ל"סיפאני" – הודו שייצר את הדגם כמעט אחד לאחד אך כינה אותו "סיפאני דולפין". ייצורו של דגם זה נמשך לתוך שנות התשעים. דגם האסטייט שיוצר בבריטניה ושכמה עשרות ממנו נמכרו בארצנו. לדעתי - היפה והשימושי ביותר.שנות ייצור 1975-1982. ירדו מקו הייצור: 4,074. תצורת סלון 2 דלתות או ואן 3 דלתות. מנוע מסגסוגת קלה בנפח 848 סמ"ק. בסיס גלגלים 2,146) מ"מ. אורך 3,327 מ"מ. רוחב 1,422 מ"מ. גובה 1,397 מ"מ. משקל ללא נוסעים 508 ק"ג. נפח מנוע הקיטן 850 סמ"ק והוא מפתח 40 כ"ס. (לא רע כלל יחסית לתקופה. 13 שנים אח"כ התגאתה פיאט במנוע ה- Fire 1000 סמ"ק שלה, שפיתח הספק דומה). החלק האחורי של השלדה זהה לרליאנט רובין או רליאנט ריאלטו, אולם מהאמצע לכיוון החרטום השלדה והמרכב שונים לחלוטין: המנוע הוזז קדימה, למקום בו שכן הגלגל השלישי, הבודד, הקדמי של הרובין. בתכנון של רליאנט ובהשראת לוטוס, יוצר לדגמי הקיטן בעלי ארבעת הגלגלים מתלה קדמי בתצורת "עצם עצה" כפולה. הזזת המנוע קדימה לעומת דגמי שלושת הגלגלים, פינתה מרחב מוגדל לטובת הנהג והנוסע שלצדו. השלדה, המנוע, ותיבת ההילוכים של הקיטן, זהה (עם שינויים קלים) לדגם המאוחר יותר, טנדר Reliant / MEBEA פוקס, שהוצג בשנת 1982. (מאחר שמותג רליאנט לא נחל הצלחה בארץ, הופסק היבוא כליל ולא נערכה היכרות בין הישראלים לטנדר). באוקטובר 1976, שנה לאחר הצגת הקיטן, הוצגה גרסה חדשה שלה, שמותגה כדגם DL. השיפורים כללו קפיצים, בולמי זעזוים וצוט מייצב משופרים, אך השדרוג העיקרי בדגם ה- DL היה בתוך תא הנוסעים שכלל שיפור של ריפוד המושבים שהפכו נוחים יותר ובעלי זויות הטיה משופרות. כן שופר דיפון הדלתות, ששולבו בהן כיסי מפות מסקאי צבעוני, מדף חפצים, נוספו מד טעינה ומד לחץ שמן, רדיו עם זוג רמקולים, צלחות כרום עם פס כרום היקפיף. כן נוספו שטיחים קדמי ואחורי, אורות ערפל ובמקרים מסוימים אורות נסיעה לאחור.בשנת 1982 מכונית הקיטן האחרונה התגלגלה מפס. במקומה הוחל בייצור ה"רליאנט פוקס", שהיה כמעט זהה מכנית לקיטן, אך עוצב כטנדרון שימושי או "ואן".זה לא היה סוף הייצור של הקיטן. הדגם המשיך להיות מיוצר בבנגלור שבהודו, בחברת "סיפאני מכשירי תנועה" בע"מ, אשר ייצרה אותו בשינויים קלים כגון צלחות גלגלים שונות וכן "גריל" קדמי שונה. כמו"כ כינתה את הדגם "דולפין". למרבה הצער, בהודו מכוניות בעלות שתי דלתות לא היו פופולאריות ובנוסף, נחקק חוק שהגביל את המכירה של מכוניות שתי דלתות למחצית מהמדינה בלבד. עניינים אלה הניעו את חברת "סיפאני" לעבור לייצור של ה"מונטנה" בעלת 4 הדלתות ולמעשה עם דלת חמישית אחורית בתצורת "האצ'בק".מכוניות אלה נחלו הצלחה רבה יותר, כיוון ש"סיפאני" הקדישה משאבים לפיתוח מכוניות מבוססות דגם ה"דולפין" להשתתפות במרוצי ראלי בהודו. (בתצלום המצורף נראיה דגם כזה). הייצור של מכוניות אלה נמשך עד שנת 1990.
* בבריטניה קיים מועדון משוכלל של בעלי רליאנט. המועדון כולל חנות חלפים.
קבצים מצורפים
סיפאני דולפין ראלי.jpg
סיפאני דולפין ראלי.jpg (126.89 KiB) נצפה 1560 פעמים
אריהג
 
הודעות: 708
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי achmed » ו' ינואר 15, 2016 12:25 am

הקוביה תוכננה על ידיראלינט באופן מלא. הוא נקרא בהתחלה כ fw 4.
יש לי צילום של קטלוג שמראה את שני הדגמים - 3 ו 4 גלגלים.
achmed
 
הודעות: 194
הצטרף: ג' דצמבר 02, 2008 8:05 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי אריהג » ו' ינואר 15, 2016 6:23 pm

ידוע שהיה רליאנט 3 גלגלים שחזותו וכנראה גם המנוע, הגיר והשלדה היו זהים לקוביה (למעט שינוי החלק הקדמי של השלדה והוספת פרונט ומתלים לשני גלגלים קדמיים וייתכן גם הארכה של השלדה והזזת המנוע לפנים). אבל ייתכן שהשינוי הזה התבסס יותר על תכנון ישראלי ואולי זו הסיבה שהקוביה לא נכללת ברשימת הדגמים של רליאנט. אולי גם משום שרליאנט בריטניה לא ייצרו שם את דגם הקוביה המאוחר והוא יוצר רק בישראל.
אריהג
 
הודעות: 708
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי achmed » ו' ינואר 15, 2016 8:28 pm

כנראה שבגלל שלא יוצר
achmed
 
הודעות: 194
הצטרף: ג' דצמבר 02, 2008 8:05 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי zeev » ש' ינואר 16, 2016 10:45 pm

נהגתי שנים רבות על הסוסיתות החל מהקוביה , ואולי לא תאמינו , אני מתגעגע אליהן .
zeev
צוות הניהול
 
הודעות: 2337
הצטרף: א' נובמבר 11, 2007 11:47 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי אריהג » א' ינואר 17, 2016 2:10 pm

עם מנועי וגירי הפורד הן היו בהחלט מכוניות טובות. מנועי וגירי הטריומף הראשונים היו אמינים פחות ושופרו בדגמי ה- 13/60 (מנוע וגיר טולדו). הרום-כרמל היו טובות אף הן. האחרונות, דגמי תחילת שנות השמונים היו מרווחות עם עיצוב פנים וחוץ נאה ואמינות, אך די זללניות דלק.
אריהג
 
הודעות: 708
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: רליאנט קיטן.

הודעהעל ידי אריהג » ב' ינואר 18, 2016 8:56 am

כתבה מעניינית על רום כרמל מאת בני אביעד:

http://www.benny-aviad.com/articles/isr ... history/12
אריהג
 
הודעות: 708
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm


חזור אל פורום אספנות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 3 אורחים

cron