מנועי בוקסר והנעה קדמית במכוניות נוסעים.

הבמה שלכם לכל נושאי האספנות בארץ ובעולם

מנועי בוקסר והנעה קדמית במכוניות נוסעים.

הודעהעל ידי אריהג » ו' ספטמבר 23, 2016 2:18 pm

• מנוע בוקסר הוא מנוע שטוח, בעל מספר זוגי של בוכנות.
• הוא מכונה בוקסר (מתאגרף), בשל זוית הבוכנות, שלכאורה "נותנות משני הצדדים מהלומות אגרוף" לגל הארכובה.
• רוב מנועי הבוקסר הם 4 פעימתיים, ולכן זקוקים לשני "ראשים".
• כמו במקרים אחרים מנועי הבוקסר לא החלו את דרכם בכלי רכב, אלא במטוסים בוכנתיים.
• עבור מטוסים שהצריכו מנועים עתירי הספק, היה צורך להתקין מנועים מרובי צילינדרים, ארוכים וכבדים, מה שהצריך לתכנן אחרת את איזון המטוס.
• על כן פותחו עבור חלק מהמטוסים הללו מנועים כוכביים שכונו כך, בשל סידור הצילינדרים סביב גל הארכובה שבתורו היה מחובר למדחף.
• (בשנות הארבעים של המאה הקודמת, העדיפו לשמור במטוסי קרב את תצורת המנוע הטורי, שאיפשרה לעצב את המטוס צר ואוירודינמי ואפשרה התקנת תותחים אוטומטיים לא רק בכנפיים אלא גם שני תותחים ש"יבצבצו" משני צדי גוף המטוס).
• במטוסים קלים ניתן היה "לקצץ" במספר הצילינדרים של המנוע הכוכבי ולהישאר עם שני צילינדרים בלבד. כך נוצרו מנועי הבוקסר הראשונים.
• משום שמנועים אלה היו ממוקמים מאחורי מדחף המטוס ש"זרק" אחורנית אויר בעוצמה רבה, ניתן היה להסתפק בצלעות קירור למנועים אלה ועל כן, הם היו מקוררי אויר.
• מכאן, הדרך לא היתה רחוקה מכדי להגות רעיון של התקנת מנועי בוקסר בכלי רכב.
• רוב אופנועי ה-ב.מ.וו, למשל, מצוידים עד היום במנועי בוקסר, אשר בשינוי מסוים הותקנו באחוריהן של מכוניות ה-ב.מ.וו 700.
• רוב מנועי הבוקסר של אופנועי ה- ב.מ.וו. יכולים "להרשות לעצמם" להיות מקוררי אויר, באמצעות צלעות קירור החשופות לגמרי לזרימת האויר בזמן הנסיעה של האופנוע.
• מכיוון שמנוע בוקסר מקורר אויר המניע מכונית אינו יכול להיות חשוף לאויר כמו אחיו המותקן באופנוע, יש צורך לתגבר את האוורור שלו באמצעות מאוורר גדול (כמו בדגמים וותיקים של פולקסווגן) או גם להוסיף רדיאטור בו זורם שמן המנוע ולאחר שהשמן מתקרר, הוא מסייע לקירורו של המנוע (כמו בדגמים וותיקים של סיטרואן).
• מנועי בוקסר של כלי רכב "הסתובבו ב- 180 מעלות", בכדי לתפעל תיבת הילוכים מאחוריהם (ולא מדחף מלפניהם).
• מרכז הכובד של מנוע בוקסר נמוך יחסית, ועל כן יש בו יתרון ליציבות המכונית.
• יש מקום לטענה, שייצורו של מנוע בוקסר 4 פעימתי הוא יקר יותר, בשל הצורך בשני "ראשים". אבל הייקור נראה זניח ומאידך אם חלה תקלה באחד הראשים – ניתן לטפל בו לחוד, בעלות נמוכה יחסית.
• בסוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים, פיתחו מותגי הרכב הגרמניים גוליית ולויד (שהתאחדו עם בורגווארד) מנועי בוקסר חדשניים עם קירור מים להנעה קדמית, ומבחינה זו הם היו חלוצים אף לפני סובארו FF1 ואלפא סוד.
• בנושא הצמדת הבלמים הקדמיים לדיפרנציאל של ההנעה הקדמית, דבר שהתאפשר בשילוב מנועי בוקסר באשר צורתם היא סימטרית - סיטרואן דה-שבו הקדימה אות הסובארו FF1.
• החל משנות השישים נהגה רעיון לשיפור אחיזת המכונית בכביש ושיפור הניהוג של המכוניות, שתצורת מנועי הבוקסר שלהן איפשרה זאת: הצמדת הבלמים הקדמיים לדיפרנציאל. זאת על מנת להפחית משקל שאינו נתמך על ידי המתלה.
• מתקבל הרושם שסובארו העתיקו הן את הרעיון של מנוע בוקסר מקורר מים (עד היום) והן את הרעיון של הצמדת הבלמים הקדמיים לדיפרנציאל.
• מזה זמן, אגב, הרעיון של הצמדת הבלמים הקדמיים לדיפרנציאל ננטש.
• מדוע? אמנם כל המכוניות החדשות (שרובן ככולן הן בעלות הנעה קדמית), גם הקטנות ביותר, מיוצרות ברמת אמינות גבוהה, אבל גם ברמת בטיחות גבוהה לא פחות.
• מקרים בהם אחת הציריות הקדמיות מתנתקת מסיבה כזו או אחרת הם נדירים ביותר. אך אין בנמצא נהג או נוסע, שיקרה לו המקרה הנדיר ואחת הציריות הקדמיות ברכבו התנתקה, שיהיה אדיש לגלות שלגלגל שהציריה שלו התנתקה אין יכולת בלימה...
אריהג
 
הודעות: 719
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

חזור אל פורום אספנות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד