ה- 23-29 בנובמבר
ה- 23 בנובמבר
1897
ביום זה רנסום אי. אולדס רושם פטנט בארה"ב על ה- motor carriage

כלי רכב מונע בדלק שבנה שנה קודם לכן.
בשנת 1887 בהיותו בן 18 שנים בלבד, הוא בנה את כלי הרכב הראשון שלו- כלי רכב בעל שלושה גלגלים מונע בקיטור.
אולם אולדס הכיר מהר מאד ביתרונותיו של מנוע שמונע בדלק ואשר היה אמין ובטיחותי יותר.
חודשיים לפני שרשם את הפטנט, אולד ייסד את Olds Motor Vehicle Company שמאוחר יותר הפכה ל- Olds Motors Works.
1966
הסרט ספין אאוט ה-22 במספר של אלביס פרסלי יוצא לאקרנים ביום זה בלוס אנג'לס שבקליפורניה

במחזמר הזה, אלביס פרסלי הוא נהג מירוצים וזמר רוק בשם Mike McCoy הנודד בין עריה של המדינה לאורך הכבישים המהירים, מסתבך עם שלוש בחורות צעירות המנסות לאלף ולמסד אותו ללא הצלחה כמובן.
הסרט מבית MGM שהסיסמא הפירסומית שלו הייתה " אלביס פרסלי לוחץ על ה"גז" ומכייף ללא מעצורים" היה עוד הצלחה קופתית אבל כשלון מוזיקלי של אליל הרוק.
סירטון: http://www.youtube.com/watch?v=9Veni4TODN0
ה-24 בנובמבר
1900
ביום זה נערכה נסיעת המבחן הראשונה למכונית הפירס ארו הראשונה שנבנתה, נסיעת המבחן הייתה לאורך רחובותיה של העיר בופאלו שבניו יורק.
George N. Pierce ייסד את Pierce Company חברת למיכשורביתיים בשנת 1878, בשלהי המאה ה-19 הוא הסב את החברה לייצור אופניים שנחשבו עם הזמן לאיכותיים ביותר בארה"ב.
בהמשך, לאחר שצבר הון החל בייצור מכוניות.
אבי הטיפוס הראשונים נסעו על קיטור כאשר בשנת 1900 עברו לייצר מכונית שמונעת בדלק.
נסיעת מבחן זו הייתה למכונית בעלת מנוע deDion עם צילינדר יחיד ושספק כמעט 3 כ"ס שלמים מכונית זאת הוטבלה בשם Pierce Motorette

כאשר בין השנים 1901-1903 יוצרו כ- 170 ממנה
ה- 28 בנובמבר
1895
מירוץ המכוניות מונעות בדלק הראשון בארה"ב התקיים ביום זה.
המירוץ שהיה בחסות ה- Chicago Times Herald התקיים במסלול קפוא ובוצי שאורכו היה 52 מיילים מג'קסון פאקר לווקגון אילינוי.
לתחרות נרשמו 80 מתמודדים כשביום המירוץ התייצבו רק 6 מתמודדים.
J. Frank Duryea שנהג על מכונית מיצורו ואשר נשאה את שמו חצה ראשון את קו הסיום אחרי 10 שעות ו- 23 דקות במהירות ממוצעת של 5 מיילים לשעה

ה- 28 בנובמבר
1942
ביום זה המפציץ הראשון מבית פורד ה- B-24 Liberator יורד מפס הייצור במפעל פורד Willow Run באיפסילנטי מישיגן.

נשיא ארה"ב, פרנקלין די רוזוולט דירבן את ארה"ב המבודדת להתחיל בהכנות להצטרף למלחמה.
רוזזולט הקים את הגוף שנקרא OPM ובראשו שם מנהל בכיר לשעבר בתחום הרכב.
בתחילה, רב יצרני הרכב כמו גם אזרחי ארה"ב התנגדו למעורבותה של ארה"ב במלחמה, אולם כל זה השתנה אחרי ה- 7 בדצמבר 1941, כאשר היפנים תקפו את פרל הרבור ואזרחי ארצות הברית מהתנגדות עברו לתמיכה בארה"ב שהכריזה מלחמה על מדינות הציר (גרמניה, איטליה ויפן).
ממשלת ארה"ב נתנה לייצרני הרכב הצעה שלא יכלו לסרב לה – בעבור התגייסותם למאמץ המלחמתי יהנו מרווחים מובטחים ללא קשר להוצאותיהם ו-11 מיליארד דולרים הוקצו לטובת המאמץ ואשר כללו בניית מפעלי ייצור שהובטח כי ימכרו לגורמים פרטיים לאחר המלחמה, במחירים מסובסדים.
בשנת 1942 מכונית הפורד האחרונה ירדה מפס הייצור (הייצור לשוק האזרחי פסק בין השנים 42-46) ומייד אחרי, המפעל ב- Willow Run שכאמור נבנה במיוחד עבור המאמץ המלחמתי, הושלם.

המפעל היה הגדול מסוגו בעולם, והתבסס על אותו פס ייצור מהיר שהפך את פורד מוטורס לענק בתחומו.

חברת פורד תכננה לייצר 500 מפציצים לחודש. אחרי התחלה הדרגתית הם הגיעו ליעד המתוכנן אשר סופק בזמן לקראת הפלישה של בעלות הברית למערב אירופה, כאשר ביולי 1944 הספק המפעל היה מפציץ לשעה!!!.
לקראת סוף המלחמה 42,000 פועלי המפעל יצרו כ- 8,500 מפציצים שללא עוררין היוו השפעה מכרעת על מהלך המלחמה.
סירטון: http://www.youtube.com/watch?v=A_CUPA0k0fw
ה- 29 בנובמבר
1948
ביום זה ראש ממשלת אוסטרליה בן שיפלי ו 1,200 מוזמנים נכחו בהשקתה של מכונית שכל כולה יוצרה באוסטרליה ה- 48-215 ואשר ידועה יותר בכינויה Holden FX.

בשנת 1945 איתגרה ממשלת אוסטרליה, יצרני חלפים לרכב אוסטרליים, לבנות מכונית מקומית.
את הכפפה הרימה General Motors-Holden's Automotive – יצרנית מרכבי כלי רכב, וייצרה את ה- 48-215 מכונית סדן בעלת 4 דלתות ומנוע שישה צילינדרים.
המכונית הייתה הצלחה מיידית ו-100,000 מכוניות נמכרו תוך 5 שנים.
בשני העשורים הבאים General Motors-Holden's Automotive ייצרה גם דגמים אחרים כגון:
ה- Torana שיוצרה בין השנים 1967-1979

ה- Commodore המיוצר משנת 1978 ועד היום


4 מיליון כלי רכב מתוצרת הולדן עם הסמל המסחרי שלהם האריה והסלע,

נמכרו ברכבי יבשת אוסטרליה, ויוצאו מחוצה לה, החל משנות ה-80
2007
שירשור זה עלה לראשונה לאוויר ביום זה.
נהנתי מכל רגע של העשייה, זה איפשר לי בעצמי, ללמוד על דברים שלא ידעתי לפני כן.
בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לכל מי שתרם לשירשור, ציפיתי ליותר השתתפות מעשית, אבל לא נורא, יש עדיין הזדמנות בסיבוב השני והשלישי שהרי: רבותי ההיסטוריה חוזרת, שום דבר לא אבד לא נשכח...

סירטון: http://www.youtube.com/watch?v=xSLa08J6rv4
שבת שלום
אירית
מקורות:
Today in Automative History
Today In science History
אוסף הצילומים הלאומי
אתר חיל האוויר
ויקיפדיה
תמונות מחיפוש אקראי ברשת