Hej (היי בשוודית...)
ספוילר: בסוף הטקסט יש נוסחת שיפוץ כלים מרובים למשפץ המתמיד.
מזה חודשים רבים נושף בעורפי פרויקט לא שגרתי למדי, שיפוץ ובנייה של הוסקוורנה 390 שנת 1978.
רוב החלקים נמצאים אך רובם ככולם דורשים חידוש ושיפוץ, מה שהופך את הפרויקט למעניין עוד יותר!
למי שלא מכיר... מדובר באופנוע שוודי, מהתקופה שהוסקוורנה היה בבעלות ובייצור שוודי בלבד (כיום חלק מקבוצת BMW), ייצרו בזמנו (וגם כיום) אופנועי מוטוקרוס ואנדורו וגם מכסחות דשא, ציוד למטבחים ועוד כל מיני דברים שעושים שוודים...
ספציפית מדובר באופנוע שתי פעימות בנפח 390 סמ"ק, גיר אוטומטי (!!), גבוה, גס, מרושע, עם זיפים וגריז על הגריפים.
בעוד התמונות של "לפני" נראות נוראיות למדי, מבחינתי זהו בסיס מצויין שכן כאמור, כל החלקים ישנם (גם אם אינם מצולמים) ואת רוב החלקים ניתן להשיג בחו"ל ובמחירים לא יקרים יותר ממנת שווארמה (בפיתה... לאפה ושתייה זה כבר סיפור אחר..).
ועתה: טיפ למשפץ הכמותי: כשמשפצים יותר מכלי אחד ואפילו יותר משניים במקביל, עלויות השיפוץ (העצמי) יורדות משמעותית! תהליכי ניקוי חול, גילוון, ניקוי בחומצות, צביעה ועוד תהליכים כאלו אחרים ניתנים לביצוע במקביל על החלקים השונים ובכך אפשר להוזיל בעשרות אחוזים את העלות לכל אופנוע... וזה בדוק
הפרויקט יחסית פשוט שכן מדובר באופנוע פשוט יחסית, ללא מערכת חשמל מורכבת וללא גינונים קוסמטיים... ואני מקווה לסיים אותו תוך 2-3 חודשים לערך.
השימוש בסוף התהליך? עדיין לא החלטתי... אם חיית שטח בועטת וצועקת עם אמינות לא ידועה או דוגמן סטנד...
נתחיל מתמונת לפני.... אחריה נעבור לקצת תמונות "כך יהיה" ונמשיך עם תמונות לפני...
נשטוף קצת את העיניים...
שנתון אחר, אבל צריך תמונה שתראה שיש לאופנועים האלו גם צד ימין ולא רק צד שמאל...
ידני:
ניקוי חול לשלדה ולעוד כמה ברזלים שאין להם בעיה להתמודד עם קצת חול... (מחר חלקים אחרים, עדינים בנפשם, יוצאים להתזת סודה).
ניקוי החול נעשה בת"א אצל יגאל ניקוי חול. את יגאל אני מכיר הרבה שנים ומעבר להיותו כיף של בן אדם לדבר איתו, הוא מבין עניין ורגיש ל'צרכים המיוחדים' של האופנוענים בכל הקשור לרגישות בהתזה ובמדיה.
עלות ניקוי שלדה, מתלה ועוד כל מיני מכלולים יכולה לנוע בין 250-350 ש"ח, תלוי במצבה (צבע או חלודה) ובכמות החלקים הנלווים...
למעוניינים - יגאל 050-5519066 / 03-6872758.
השלדה תצבע השבוע בצבע המקורי ביחד עם יתר החלקים כגון רגליות, מתאמים שונים ועוד בצבע אפור מבריק (RAL 9006):
(בתמונה נראית שלדה זהה של חבר שהחליט גם הוא לשפץ את אותו האופנוע ובינתיים מתחיל עם צביעת השלדה):
הצביעה תעשה אצל ארז דרור - מושב בן-זכאי (ליד יבנה). עלות צביעת שלדה + מתלה (ועוד כל מיני חלקים נילווים) נעה בין 800-1200 ש"ח, תלוי בגימור ובכמות החלקים...
ארז דרור - 052-5553677
לצורך המחשה, זה צבע השלדה במקור, החלטתי לדבוק בו וזו לאחר התלבטות קלה בין שחור לאפור...:
השלדה צבועה בצבע המקורי לעיל.
חלקי אלומיניום עברו ניקוי בהתזת סודה וחלקי ברזל גדולים עברו ניקוי חול.
חלקים קטנים יחסית זוכים לטיפול אישי.... אם באמצעות מלטשת אקסנטרית ואם באמצעות מלטשת ברזל שולחנית, לניקוי צבע, חלודה ויתר החולי בן 34 השנים...
כל החלקים הנ"ל נצבעו היום, יצא נפלא, תמונות מחר.
בסיס מושב האופנוע עשוי ממתכת דקה יחסית (1 מ"מ). לצידי הבסיס שתי תושבות מרותכות וכן בורג בחלק הקדמי לקיבוע בשלדה.
נראה שהחלק כבר עבר תיקון אחד, עברו השנים, חלפו הימים והכל פשוט התפורר...
החלק לפני:
בשלב הראשון, חיתוך החלקים ה"פגומים":
חיתוך פיסת פח בצורה החסרה:
בדיקת התאמה:
חיתוך פיסות הצד וכיפוף בהתאם לקווים המקוריים:
החלק הינו כאמור תושבת מושב, לא ויזואלי בשום דרך (כנף פלסטיק מתחת, ספוג מעל) כך שהדגש היה מבחינתי על חוזק (פיצוי על תכנון מעט לקוי של היצרן) ולאו דווקא על יופי... נוסיף לזה שלרתך פח מגולוון עם מתכת חלודה (אמנם לוטשה באיזור הריתוך אך בכל זאת..) בעובי 1 מ"מ לא היה פשוט, בכלל, בכלל...
מבט מלמטה לאחר ריתוך עליון וקצת השחזה...
צדדים:
ולצד היפה
יציקת מתכת ללא שום כוונת ליטוש לאחר מכן לצורך התייפייפות... שיהיה מסיבי, יאמי יאמי:
אוזניים (Brackets) ... לאחר חיתוך וכיפוף לפי המידה המקורית, קידוח שני חורים וליטושם באמצעות שופין:
התאמת בורג, הוספת פלטה עגולה (לחיזוק) כפי שהייתה במקור וריתוך (בכדי לקבע את הבורג המסתתר מתחת לספוג בזמן הרכבת האום):
זהו.
וזהו לאחר ניקוי החלודה, חומצה וציפוי אבץ. הא לך אויב שוודי אכזר:
כנף אחורית (עשויה פלסטיק) - הכנף עמדה בשמש מי יודע כמה שנים... והצהיבה בכל מיני מקומות.
שיוף באמצעות ניירות ליטוש מים, בתחילה 240, אח"כ 360, 800, 1200 ועד ל-2000 עד להחזרת המראה המקורי.
החלקים נצבעו, הברזלים צופו אבץ והגיע הזמן לשלב הלגו...
השלדה מוקמה על ארגז פלסטיק (עד שאתפנק לי בליפט הרמה למוטוקרוס...) ומשם התחילה ההרכבה.
לצערי בנקודה מסויימת פשוט חיברתי ברגים בלי להדק אותם והפסקתי במלאכה מכיוון ששייבות ואומי ניילוק לא היו בנמצא... בהמשך הם חוברו כיאות...
כל החלקים בפרויקט הזה הינם החלקים המקוריים משנת 1978 אשר עוברים תהליכי שיפוץ כאלו ואחרים. אין "חלקי קטלוג"
יש הרבה עבודה של התאמות חלקים, שיופים, ליטושים וצביעות שקשה להמחיש בתמונות וכמו כן לא ממש מעניין ברוב המקרים להעלות כאן... תהליכים פשוטים למדי...
כאמור בפרויקט הזה מדובר על שימוש בחלקים קיימים בלבד (אלא אם ממש, אבל ממש אין ולא ניתן לייצר/להשיג, מה שלא קרה עד עכשיו) וייצור עצמאי. לדוגמא, דברים קטנים כגון חיתוך גומיות (חומר גלם - פנימית של אוטו) לכל מיני חבקים וחלקים כגון תושבות כידון:
בינתיים חיבורים של כל מיני ברגים, התאמות וכו'...
כיסוי מושב חדש (חדש = מקורי מלפני למעלה מ-30 שנה שישב על המדף וחיכה שמישהו ירכיב אותו... לא ייצור חדש...
נראה די כמו בתמונה מלפני מספר ימים... אך עם עוד כמה שעות טובות של עבודת "תשתית"
23 גולות למעלה, 23 גולות למטה, הרבה גריז (קצת כדי להדביק אותן, הרבה בהברגה) והנה יש קלאמפים מוכנים.
טלסקופים... הקפיצים בבולמים פשוט לא היו... לקחתי מזוג טלסקופים אחר שהיה חלוד אך הקפיצים חדשים לגמרי.
ליטושים, ניקיון, מחזירי שמן חדשים, ברגים חדשים והופ... יש טלסקופים. כעת נותר ללטש את בתי הטלסקופ לקראת צביעה ולצבוע, לקראת הרכבתם הסופית
הכידון שמורכב כרגע רק "מונח"... הוא של שנת 1982 ולא של 1978... הוא נמוך יותר ופחות מוטוקרוסי... אני מנסה להשיג אחד מקורי ואם לא תהיה ברירה אמצא משהו חדש שדומה למקור.
גלגל אחורי - זכיתי, יש חדש לגמרי (עמד למעלה מ-30 שנה על המדף, הגיע הזמן שישתמשו בו!
גלגל קדמי - כרגע אין שפיצים... יש רק חישוב ונאבה במצב לא מי יודע מה... נראה שהגלגל הזה עבד כמו שצריך בעבר...
כמעט בכל מקום יש שריטות ומכות קטנות...
בשל היות החישוק עשוי מאלומיניום, ניתן לשמחתי 'לעבד' אותו מעט ולשייף היכן שהשריטות לא עמוקות מדי. במקומות שהן עמוקות, אין מנוס אלא להשתמש במילוי (לא יותר מחצי מילימטר עובי... אבל בכל זאת, מילוי). אפשרות אחרת הייתה למלא את השריטות (בעומק חצי מילימטר, כאמור...) באלומיניום וללטש... מה שנראה לי קצת אובר-קיל במקרה הזה...
עיבוד ראשוני:
מילוי והחלקה (לאחר השיוף - חלק כמו תחת של תינוק מאלומיניום):
השלב הבא הוא ייסוד וצביעה, יועבר לאחר כבוד לבעל מקצוע שיצבע אותו
כנף אחורית לוטשה (לאחר שיוף בניירות שיוף שונים), להלן החומרים שהיו בשימוש... משמשים לליטוש והברקת פלסטיק, משקפים וכו'.
תמונת אחרי - בהמשך...
חלקים נוספים שחודשו/שופצו מוצאים את מקומם:
מתלה קדמי - Done.
ידית מצערת וידית בלם - Done.
חדי העין אולי יבחינו כי חיבור הכבל הוא למעלה.... הסיבה היא שזו ידית מצמד (זהה עקרונית לידית בלם) ועד שאמצא ידית בלם מקורית, אשתמש בה... האופנוע אוטומטי, לא צריך מצמד...
הגלגל בשלבי צביעה, הנאבות צבועות, נשאר להשיג שפיצים לגלגל הקדמי ולהתקדם....
בשבוע הבא - תחילת העבודה על המנוע והגיר (390 שתי פעימות, גיר אוטומטי 4 הילוכים) - יהיה מעניין....