השוני הוא ההבדל

כתב : איל שמיר
ארכיון צילומים : סיטרואן

סיטרואן C6 היא ספינת הדגל של היצרנית הצרפתייה הייחודית. בשם הזה השתמשה סיטרואן כבר בעבר וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בקצרה בשושלת מכוניות הסלון בסיטרואן; מה-C6 ל- C6

בסיטרואן תמיד חשבו אחרת בתכנון ובבניית מכוניותיהם, וכפועל יוצא רכשה לעצמה החברה הצרפתית הוותיקה (נוסדה ב-1919) שם של פורצת דרך, חדשנית אם לא מהפכנית, ולא פעם חריגה. אבל, בניגוד לעשרות אם לא מאות יצרניות אחרות שנקטו בגישה זו, בסיטרואן המדובר לרוב בהצלחה רודפת הצלחה.
בהתאם לתפיסה ומסורת אלו, גם ה-C6 העדכנית היא שונה, חריגה בנוף הסאלון-פאר כיום, ובכך בעצם ייחודה וכוח המשיכה העיקרי שלה. ה-C6 נחשבת כיום למכונית סופר-מתוחכמת, אולי המתוחכמת בקטגוריה שלה; היא נוחה ביותר, מפוארת ומעניקה נסיעה רכה כעל מיטת מים. העיצוב חריג ללא ספק וגם המחיר (לכל הפחות אצלנו) יקר ביחס למתחרותיה. מי שלא אוהב את החוכמות האלה - לא יתקרב לסיטרואן. מי שכן - יתמכר לתמיד. מחפשים היגיון בהעדפתC6 על-פני מתחרותיה? אתם כנראה לא לקוחות פוטנציאליים או מכורים לז'אנר...
ה-C6 היא סאלון אירופאית מרווחת ומפוארת למדי, אך קשה למצוא דווקא אצל יצרנית כה פורייה ושונת-מחשבה כסיטרואן, שורשים מפוארים באגף היוקרה, ובכך למעשה נחשבת סיטרואן - צחוק הגורל - דווקא לאחת היצרניות העקביות בהיסטוריה, שעסקה בעיקר בייצור מכוניות עממיות - במבחר גדלים וטווחי מחיר - ומעט מאוד בפנייה לאלפיון העליון או לבעלי האמצעים שכסף אינו נחשב אצלם. כמעט, אך לא תמיד.
ה-C6 - סליחה, ה-C6 המקורית, היתה כזו... - הוצגה ב-1929, והשם נגזר בפשטות מ-Citroen והמספר 6 המסמל את מספר הצילינדרים במנוע ה-2.4 ליטר שלה. הייתה זו מעין סאלון-פאר בפארפראזה לימינו ...בדיוק כמו נינתה הנושאת את אותו השם.

וכמובן שהיא הייתה ייחודית - איך לא? היא הציעה מהפך טכנולוגי במרכב, שלראשונה אצל יצרנית צרפתית היה עשוי כולו מתכת. כמו כן, הייתה זו אחת המכוניות הראשונות בהיסטוריה שצוידו בסוכך שמש מעל לשמשה הקדמית, שהגן על הנהג והנוסע לצידו מהשמש המסנוורת, ובכך הפך למעשה לתוספת בטיחותית חשובה. בשנת ייצורה האחרונה צוידה ה-C6 בבולמים ממולאים שמן, ובכך הציעה נסיעה רכה ללא תחרות, מה שקסם גם לבעלי אמצעים רבים שלא מצאו נוחות זו במכוניות הפאר שלהם, על אף שהיו יקרות פי כמה. כבר אז רכשו את ה-C6 בעלי אמצעים שיכלו לרכוש לעצמם מכונית יקרה יותר, פשוט מהסיבה שגם במכוניות יקרות ונחשבות בהרבה לא הוצעו מכלולים ופטנטים כפי שהוצעו ב-C6 הפשוטה יחסית. וכן, המחיר הנמוך לא הפריע...
את הכניסה לליגה העליונה של רוכשי הרכב המשיכה ביתר שאת הטרקסיו-אוואנט האקסצנטרית. כמו ה-C6 הייתה גם היא מכונית סאלון (כיום היתה מוגדרת כ"סאלון-ספורטיבית", תואר שטרם הומצא) מוצלחת ושונה בהחלט, שמכלוליה והקדמה הטכנולוגית שיושמה בה קרצו לבעלי אמצעים רבים ששמחו למצוא במכוניתם (הזולה יחסית) טכנולוגיה ויכולות שלא נמצאו ביקרות וחזקות ממנה. בין היתר ניתן לומר כי היא הקדימה את זמנה עם המרכב האחוד שלה, ההנעה הקדמית, קפיצי הסליל והעיצוב האולטרא-מתקדם. לא היו בזמנה מכוניות שהציעו את הטכנולוגיה שהציעה הטרקסיו-אוואנט, לבטח לא כל הטכנולוגיה שיושמה בה.
הטרקסיו-אוואנט יוצרה במשך לא פחות מ-23 שנים (1934-1957) ברבע מיליון יחידות, והוחלפה לבסוף ב-DS; כמו ה-C6 המקורית והטרקסיו-אוואנט התאפיינה גם ה-DS - ואולי אף יותר - בטכנולוגיה עתידנית מהפכנית כמעט, ששוב מיקמה אותה גבוה הרבה יותר מקהל היעד הישיר שלה, זה המוגבל ברכישת כלי הרכב שלו בהתאם לתקציב. הגרסאות המפוארות משכו רבים, טובים ועשירים - לצד משטרות, שירותי תיקוני דרך, חקלאים או סתם בעלי משפחות ממעמד הביניים. קהל יעד כה רחב ומגוון קשה למצוא עד היום בדגם אחד, ובשעתו ניתן היה לראות בטרקסיו-אוואנט המפוארת של הנשיא חולפת על-פני ...טרקסיו-אוואנט כמעט זהה בו נהגו זוג פנסיונרים כפריים קשישים...
בדרך הייתה גם ה-SM היוקרתית באמת, שכתוצאה מפרי שת"פ קצר-מועד עם מאזראטי (שאף היתה בבעלות סיטרואן לתקופה קצרה) צוידה במנוע איטלקי אקזוטי ובטכנולוגיה עתידנית. ה-SM לא הוצעה כלימוזינה/סאלון (למרות שהיו תוכניות כאלו), אך השתלבה היטב בשושלת שהולידה מאוחר יותר גם את ה-CX וה-XM - שתיהן סאלון-פאר בהחלט שונות, הראשונה הקדימה את זמנה במובנים רבים, וההצלחה האירה לה פנים. השניה כבר היתה יותר "מוזרה" מ"מתקדמת", עיצובה היה כמעט על גבול חוסר הטעם, וההצלחה המסחרית היתה ...טוב, לא משהו שראוי להזכיר או להתהדר בו. באופן די מגוחך לא הוזכרה קודמתה של ה-C6 המודרנית בעת השקתה וגם באתר הרשמי של סיטרואן תתקשו למצוא לה אזכור או שריד.
כיום עסוקה ה-C6 בתקיפת הקטגוריה הכה-חשובה בעולם הרכב, קטגוריה בה מככבות יצירות מוצלחות כמו ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E, אאודי A6 ועוד, עם נשק בהחלט בלתי קונבנציונאלי, על פניו; מי שמכיר קצת את ההיסטוריה של יצרנית צרפתית מצליחה זו, לא צריך להיות מופתע...

C6G Conduite intérieure 1931

Traction 15-6 H Berline 1954

 
DS 19 Berline 1957

DS21 Cabrio

SM Carburateur 1970

CX

XM

C6 בת ימינו

C6 – מייצגת היטב את גישת "עשה זאת אחרת" של סיטרואן