ה"קאדילאק האירופאית"

כתב : אייל שמיר
ארכיון צילומים : ארכיון קאדילאק

קיצור תולדות הסביל/STS - "קטן" זה עניין של גיאוגרפיה...

שנת 1975 הייתה שנת מפנה בקאדילאק; באותה השנה הוחלט להוציא את ה"דינוזאורים" האחרונים - דגמי ה-קלה' (Calais) – לפנסיה ואל מחוץ להיצע (שנה מאוחר יותר), ולפתח דגם חדש, את ה"קאדילאק הבינלאומית". שם הפרוייקט לבדו מעיד על כוונת משוררי קאדילאק: "אנחנו רוצים לפרוץ את גבולות ארה"ב (לאירופה, מן הסתם) ולהוביל את התעשייה האמריקנית לכיוון נכון, קומפקטי, מתקדם ובטוח יותר בייצור מכוניות".
בקאדילאק הבינו שלא רק טעם הקהל האמריקני מתחיל להשתנות, אלא שאם ברצונה להצליח גם בשווקים חדשים, בראש ובראשונה זה האירופאי, הרי שבאמצעות שייטות הענק אותן ייצרה היא לא תצליח לפתות יותר מדי שוכני היבשת הישנה לעבור לסמל המעמד האמריקני הוותיק.
הסביל ה"קומפקטית" הוצגה ב-1975 והפכה מיד לסיפור הצלחה. היא צוידה ב-4 בלמי דיסק כסטנדרט והייתה היקרה בהיצע (!), למרות שהייתה קצרה בכמעט 70 ס"מ מאחיותיה הגדולות. רוכשי מכוניות הפאר בארה"ב למדו את השיעור החשוב הראשון בדרך להצלחת "המהפיכה", בכך שמכונית לא תמיד נמדדת בתמורה למטר-רץ, ולא תמיד הגדול הוא הנוח, המפואר, המתקדם או ...היקר.
ואכן, בשנת 1976 צמצמה קאדילאק את היצע הענקיות שלה לדגמי הדה-ויל והפליטווד בלבד, עדיין בגודל מלא, אך ב-1978 גם אלה הגדולות עודכנו וממדיהן צומצמו (עדיין, מדובר היה במשחתות באורך של 5.62 בדה-ויל ובפליטווד, אך זה כמעט בגדר מכונית קומפקטית לעומת ה-5.86 מ' בקאלה וה-5.94 בפליטווד ברוהאם מ-1976 ו-77', רק כדי להישאר בפרופורציות הנכונות...).
הסביל תמיד הייתה המהפכנית, החדישה ביותר - והיקרה ביותר - בהיצע של קאדילאק. היא הייתה הראשונה להצטייד במנוע דיזל (5.7 ליטר, V8 של אולדסמוביל, ב-1978) והראשונה להיות מצוידת במחשב דרך כסטנדרט (1978). הסביל של 1980 מצוינת כמהפכה-זוטא נוספת בקאדילאק, כאשר הושקה בעיצוב חדש לגמרי - שונה אם לא רדיקאלי - עם החלק האחורי המשופע ורמת הפאר והאבזור הגבוהות מאי-פעם. בקאדילאק לא היססו להכתיר את הסביל כ"אחת המכוניות המשובחות בעולם, ולבטח המתקדמת מכולן". העיצוב החריג הפך את הסביל למפורסמת בכל העולם והתקבל בברכה, כאשר הסביל הופכת אט-אט לחשובה ולמצליחה בהיצע של קאדילאק.
ב-1987, לאחר ארגון מחדש בקונצרן ג'נרל-מוטורס, הוכרזה קאדילאק כחטיבה עצמאית ובכך ניתן אור ירוק לפיתוח נפרד של כלי רכב, זאת בכדי ליצור את הבידול הנדרש ובכדי לפנות ביתר שאת לשוק האירופי או לשווקים 'נישתיים' אליהם רצתה קאדילאק להגיע.
ב-1992 הושקו הסביל והאלדוראדו (ה"אחות" הקופה, בעלת שתי הדלתות של הסביל) החדשות לגמרי. ב-1988 הוצעה לראשונה גרסת Touring Sedan לסביל, שהייתה גרסה ספורטיבית יותר ומיועדת להדגיש את יכולותיה הדינאמיות של המכונית. בהמשך הפכה ה-Seville Touring Sedan לגרסה החזקה יותר של הסביל עם מנוע ה-Northstar 4.6 ליטר (מ-1993), עם 275 עד 305 כוח-סוס (תלוי בגרסה ובשוק היעד) והשם קוצר לסביל STS. בשנים האחרונות - למעט האסקלייד (SUV ענק או טנדר מפואר) - הושלם מעבר השמות בקאדילאק לאותיות והשם סביל נעלם, ובמקומו נקרא הדגם STS בלבד. היצע קאדילאק כיום מעיד כי הגודל קובע, אבל הוא לא חייב להיות תמיד גדול... דגמי קאדילאק החדשים פונים יותר ויותר לטעם האירופאי וכיום ברור כי בקטגוריות בהן קאדילאק מנסה להיות דומיננטית למתחרות קוראים ב.מ.וו, אאודי, מרצדס וכו'. ובליגה זו, דינאמיות, איכות וטכנולוגיה הן הסטנדרט המקובל. גם באמריקה...

1979: Seville Elegante
 
1983: Seville Elegante – תצורת מרכב ייחודית הנשענת על עיצובים קלאסיים מן העבר


1999:קאדילאק-Seville STS החדשה וה"קומפקטית".לראשונה התייחסו בקאדילאק לפרמטרים כמו התנהגות כביש ואחיזה בהקשר ללימוזינת פאר מתוצרתם.


2002: Seville STS

קאדילאק Calais משנת ייצורה האחרונה - 1975; לא הנשק המומלץ לנסות ולכבוש איתו את אירופה...