משבר הדלק, שהחל בתחילת שנות ה-70', תפס את העולם המערבי לא מוכן וזעזע אותו עמוקות. בעקבות תמיכת ארה"ב בישראל במלחמת יום הכיפורים, החליטו ראשי מדינות אופ"ק - ארגון המדינות המייצאות נפט - להעלות את מחירי הנפט כאקט של מחאה וענישה. מחיר חבית נפט עלה באחת מכ-13$ לכמעט 40$ לחבית. כתוצאה מכך, שונתה כלכלת העולם: מחירי הדלק עלו בן-לילה ואף הוכפלו. תחנות דלק בארה"ב התרוקנו ומכוניות הושבתו. רק במהלך 1975 החלה מגמת עליית המחירים להתייצב ואף לרדת, וגם אז זה קרה לאט לאט. בהחלט לא היה זה הזמן האידיאלי להציג מכונית יוקרה חדשה, עם מנוע V8 רב-עוצמה בנפח של כמעט 7.0 ליטר...
צריך להמשיך ת'שושלת...
עם פרוץ משבר הנפט, עמלו במרצדס-בנץ כבר מזה כמה שנים על מציאת מחליפה ראויה למכונית הדגל שלה; ה-300SEL הוותיקה עם מנוע ה-V8 בנפח 6.3 ליטר כבר הוצאה מפסי הייצור, מפנה מקומה לסדרה S החדשה (בספטמבר 1972), שספינת הדגל שלה היתה ה-450SEL. מסדרה S הוותיקה השאירו במרצדס רק את ה-600 האגדית, שהוצעה כאלטרנטיבה גרמנית לרולס-רויס עבור ראשי מדינות, סלבריטאים ועשירי עולם, בגרסה "קצרה" או כ'פולמן' מוארכת, באורך כולל של למעלה משישה מטרים. וכך, שנה וחצי מאוחר משתוכנן, הושקה ספינת הדגל החדשה של מרצדס - ה-450SEL 6.9 מסדרה W116 - ב-15 במאי 1975.
מכונית הפאר עוררה, כמובן, מייד תשומת לב רבה ועניין; היתה זו לימוזינת פאר גדולה וכבדה, שהציעה ביצועים של מכונית ספורט משובחת מאותן השנים. מנוע ה-6.9 ליטרים שלה ייצר 286 כוח-סוס אימתניים ומומנט מרבי של 56 קג"מ - נתונים חסרי תחרות באותן שנים - שהספיקו למהירות מרבית "רשמית" של 225 קמ"ש (בפועל - כפי שנמדד על-ידי מספר מגזיני רכב - הרבה יותר) והאצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.4 שניות בלבד. אבל, לא רק המספרים האבסולוטיים של המנוע הזה הרשימו את עיתונאי הרכב; היו אלה בעיקר האופן והדרך בה הכוח סופק והועמד לרשות הנהג: כמעט בכל טווח פעולה של המנוע הענק הזה עמדו לרשות הלוחץ על הדוושה הספק ומומנט מרשימים וזמינים לפקודה. מבחינה זו היווה אופי המנוע - מונח שעד אז לא הרבו להשתמש בו בהקשר למכוניות פאר - הישג מרשים לא פחות מביצועיו היבשים.
פאר אולטימטיבי
כיאה לספינת פאר גרמנית מאותן שנים, לבטח מהמשפחה הנושאת את סמל הכוכב בחזית, גם פנים הרכב צוייד ואובזר במיטב אביזרי המותרות והפאר שהיו קיימים באותה עת. המושבים צופו כסטנדרט בבד וולור אופנתי ויקר, כאשר ציפוי עור היו בגדר תוספת בתשלום. מאחר שמדובר ברכב ששימש לרוב כמכונית שרד עם נהג, הושם דגש רב על הנוחות מאחור. ניתן היה לקבל כאופציה מושבים אחוריים חשמליים, כולל פונקציית זיכרון, ואפשרות לחימום פנימי. עוד הוצע לבכיר והעשיר מאחור פנסי קריאה, שולחן מתקפל, מסעד אמצעי ואפילו משענת לרגליים - להקל את השהייה מאחור בעת נסיעות עסקים ארוכות. לסנובים ניתנה האפשרות להפריד בין החלק האחורי לחלק הקדמי - בו ישב הנהג - בלחיצת כפתור, שהעלתה שמשה אטומה לרעשים בין שני חלקי הרכב.
הנוחות והרוגע הושלמו הודות למערכת מתלים הידרופניאומטית מהפכנית שהיתה בגדר סטנדרט בדגם העל של סדרה S. בוחני רכב נלהבים מאותן שנים הגדירו אותה כמערכת המאפשרת "נסיעה שקשה לדמיין רכה ונוחה ממנה - בכל תנאי דרך ונהיגה". מובן שחלונות חשמליים, גג הנפתח חשמלית, בקרת אקלים ורשימת אופציות ארוכה כאורך המכונית השלימו את התמונה ואפשרו לרוכש ה-450SEL 6.9 להתנייד במכונית המפוארת ומאובזרת ביותר שכסף יכול היה לקנות באותן שנים, וזה היה לא מעט: בעת השקתה היה המחיר ההתחלתי כ-70,000 מארק, ובשנת ייצורה האחרונה התחיל תג המחיר הבסיסי בכ-82,000 מארק - פי שניים מב.מ.וו סדרה 7, קאדילאק פליטווד או יגואר XJ מאותם שנתונים... ואף יותר מפורשה 911 טורבו, להבדיל...
אגב, הוספת טלפון לרכב היתה אף היא אפשרית כבר אז, אך היא העלתה את המחיר בכ-18,000 מארק - סכום איתו ניתן היה לרכוש מרצדס-בנץ 200 או שתי פולקסוואגן גולף...
כממשיכת דרכה של ה-600 האגדית, הוצעה ה-450SEL 6.9 כאמור אף היא עם מנוע V8 גדול וחזק - במקרה דנן, מבוסס המנוע על אותו מנוע 6.3 ותיק של ה-600; נפחו הוגדל, הבקרות השונות שודרגו ועודכנו, מערכת ההזרקה הוחלפה ושינויים נוספים בוצעו על-מנת להעמיד לרשות הרוכש את המנוע היעיל, החזק, השקט והליניארי בשוק. הכוח הועבר אל הכביש דרך גיר אוטומטי חדש עם שלוש מהירויות, שהותאם במיוחד להספק המנוע הגבוה.
החל מ-1978 צוידו כל דגמי סדרה S של מרצדס - בכלל זה, כמובן, גם ה-450SEL 6.9 - במערכת חדשנית המונעת נעילת בלמים, הנקראת ABS. מרצדס היו הראשונים לצייד את מכוניותיהם הסדרתיות במערכת מהפכנית זו, מערכת שכיום היא סטנדרט בכל מכונית מכל קטגוריה.
סטייל, גם כיום
במבט לאחור, מוכתרת ה-450SEL 6.9 כסיפור הצלחה. עד גמר הייצור שווקו 7,380 יחידות ממנה - רובן בארה"ב. אם זה לא נשמע מרשים במיוחד, חשוב שנזכור את המחיר והמיצוב - בטופ שבטופ של מכוניות הפאר בעולם, מתחרים ברולס-רויס, בנטלי ודומותיהן. בנוסף - המדובר בגרסת העל בסדרה רחבה ומגוונת בהרבה.
אבל הגושפנקא המשכנעת מכל לכך שה-450SEL 6.9 היתה מכונית הפאר המוחלטת, המיועדת לאניני טעם בעלי ממון, היתה ככל הנראה חבויה בטופס ההזמנות; "אופציה 261" משמעה היה להזמין את המכונית ללא המספר "6.9" מובלט ומוכרם מאחור, כך שבעין בלתי מיומנת לא ניתן היה להבחין כי מדובר בגרסה היקרה והיוקרתית ביותר בהיצע. כמות הרוכשים הגדולה שסימנה v בסעיף זה מלמדת שהמכונית הזו היתה נחשקת ומבוקשת על-ידי סטייליסטים אמיתיים, כאלו שרוצים את הטוב ביותר לעצמם ולא מרגישים צורך לשתף את כל העולם בכך או להשוויץ בצעצוע אותו רכשו. האפשרות הזו מהווה המשך מסורת שהחלה ב-600 והמשיכה מאוחר יותר בגרסאות העילית של מרצדס. אין ספק שמעמד ויוקרה נמצאים לא פעם בפרטים הקטנים.
חוץ מזה - כמה לימוזינות פאר אתם מכירים שניתן היה להזמין עם גיר ידני?...
מרצדס-בנץ SEL450 6.9 - נתונים
מנוע: 6,834 סמ"ק, 8 צילינדרים בתצורת V, 2 שסתומים לצילינדר, הזרקת דלק 'בוש'
הספק: 286 כוח-סוס ב-4,250 סל"ד
מומנט: 56 קג"מ ב-3,000 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, 4 הילוכים/ידנית, 5 הילוכים
מתלים: מלפנים: עצמות עצה, מוטות רוחב, מאחור: מוטות אלכסוניים, רב-חיבורי
בלמים: דיסקים מאווררים מלפנים, דיסקים מאחור
צמיגים: 215/70-14
מידות: אורךxרוחבxגובה: 1,440x1,870x5,060 מ"מ
בסיס גלגלים: 2,960 מ"מ
משקל עצמי: 1,935 ק"ג
נפח מיכל דלק: 96 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש: 7.4 שניות
מהירות מרבית: 225 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 5 ק"מ/ליטר
מרצדס-בנץ 300SEL 6.3 - ספינת הדגל של סדרה S של מרצדס, הוצגה בתערוכת הרכב של ז'נבה, שהחלה ב-14 במרץ 1968. המנוע נלקח ממכונית השרד של מרצדס - ה-600 - שנחשפה לראשונה בתערוכת פרנקפורט, חמש שנים קודם לכן, והציע 250 כוח-סוס אימתניים לאותה עת (לרולס-רויס סילבר-שדו שהוצגה ב-1965 היו 200 כוח-סוס "בלבד", גם כן ממנוע 6.3 ליטר V8).

ניתן היה להזמין - בתוספת תשלום... - את ה-450SEL 6.9 ללא הסימול "6.9" מאחור, לאלה שלא רצו שכולם יידעו שה-S-Class בה הם נוסעים היא החזקה והיקרה ביותר.
 |
|
מאחור הושם דגש להענקת שפע מקום לרגלי הנוסעים ולתנאי מחיה נוחים עד כמה שניתן. חלונות חשמליים היו סטנדרט

מגבים לפנסים היו סטנדרט. תוספת בטיחות שהחלה כגימיק אצל מכוניות יוקרה

יחידת הכוח האימתנית של ה-450SEL 6.9 היתה החזקה ביותר במכונית פאר סדרתית באותן שנים. 286 כוח-סוס הספיקו כדי להעניק ללימוזינה הכבדה זריזות וביצועים כשל מכונית ספורט

סביבת הנהג ב-SEL החזקה ומפוארת מכולן היתה "מרצדסית" אופיינית, מגומרת בעץ, עור וקמצוץ כרום, שהפכו לסימן היכר של סדרה S בשנים הבאות. שימו לב: לימוזינת פאר עם גיר ידני! ולא שלא היתה אופציה אוטומטית...

ספינות הדגל
ה-450SEL 6.9 היא חוליה בשרשרת לימוזינות פאר במרצדס. לצד דגמי סדרה S ה"רגילים" הוצעו תמיד גרסאות-על מיוחדות, מאובזרות, חזקות ויקרות יותר. היו אלה תמיד מתמודדות על התואר "מכונית הפאר הטובה בעולם", ולא פעם זכו בו בזכות ולא בחסד. הנה
ה-500SEL מ-1979 היתה הנציגה הבכירה בסדרה S החדשה, שהחליפה את ה-450SEL 6.9 הוותיקה. 231 כוח-סוס

560SEL מ-1986 צוידה במנוע חדש וחזק (300 כוח-סוס) שיבדיל אותה מיתר דגמי סדרה S ובעיקר מספינת הדגל הקודמת - ה-500SE/SEL

600 SEL מ-1991. 395 כוח סוס. 2.2 טון לגרסה המוארכת

600SEL מ-1998
 |