היום עשיתי כמה בדיקות לנסות לקבוע מאיפה מגיע שמן לתא בעירה שגורם לאופנוע לעשן.
עקרונות ישנן 2 אופציות:
נזילה מגומיות השסתומים- לרוב נזילה קלה יותר שגורמת בעיקר לעשן לאחר ההתנעה בלבד, אשר נעלם לאחר שניה-שתיים.
אם גומיות השסתומים במצב ממש אנוש, הנזילה יכולה להימשך גם כאשר המנוע מתחמם.
אופציה שניה היא נזילה דרך הרינגים- נזילה דרך הרינגים נגרמת כאשר הרינגים שחוקים, דפנות הצילינדר שחוקות או תערובת של שניהם, והם מאפשרים לשמן לחדור לתא בעירה, להישרף, ולגרום לעשן -> מצב זה גם גורם לבריחת קומפרסיה לתוך הקרטר שמן -> וזה גורם ללחץ שמן גבוהה מדי שמוביל לפריצת אטמים ומחזירי שמן, ובריחה מוגברת של אדי שמן לתוך תיבת האוויר.
בלי להיכנס לתוך המנוע, יש כמה סימנים שצריך לחפש:
- האם העשן מפסיק לאחר מספר שניות כאשר המנוע בסרק
- האם המנוע מעשן בסל"ד גבוהה
- האם יש נזילות שמן קשות ונראות לעין
- כמויות חריגות של שמן מנוע בתיבת האוויר
- נזילות חריגות ואטמים פרוצים בעיקר בחלקו התחתון של המנוע
- נזילות ממחזירי שמן בחלקו התחתון של המנוע.
כיוון שעד היום האופנוע הונע לזמן קצר בלבד, זה מה שאני יודע עד כה:
האופנוע מעשן בסרק כמה שניות לאחר ההנעה הראשונית ומפסיק, כאשר הוא מתחמם הוא מעשן קלות גם בסל"ד גבוהה.
זה לא חד משמעי, לכן חיפשתי סממנים נוספים לבעיה.
פירקתי את מיכל הדלק על מנת לקבל גישה לתיבת אוויר בשביל לראות אם יש בה שמן, ועל הדרך בדקתי גם את הפילטר- אני מניח שלהחליף פילטר פעם בטיפול זה בקשה מוגזמת- הפילטר סתום לרמה שלא עובר דרכו אור גם מול שמש ישירה.
- 06042013783.jpg (231.46 KiB) נצפה 12228 פעמים
בתוך תיבת האוויר יש שמן, אבל לא בכמות חריגה מדי
- 06042013786.jpg (141.35 KiB) נצפה 12228 פעמים
- 06042013789.jpg (184.21 KiB) נצפה 12228 פעמים
פירקתי את מכסה הגג"ש הקדמי על מנת להגיע למחזירי השמן, והתגלו בפני כמויות היסטריות של ג'יפה שחורה (תערובת של גריז שרשרת, שמן מנוע ולכלוכים שונים) למי שלא יודע, זה האיזור הכי מטונף בכל אופנוע עם שרשרת.
- 06042013779.jpg (197.44 KiB) נצפה 12228 פעמים
אם רק אפשר היה למכור ג'יפה שחורה לפי משקל... יש פה מספיק בשביל לממן את המשך הפרויקט.
בכל מקרה, ניקיתי קצת את האיזור בשביל לראות האם יש נזילות ממחזירי השמן
- 06042013781.jpg (180.91 KiB) נצפה 12228 פעמים
ואכן, מחזיר השמן של הגיר נוזל קלות, יכול להיות גם מבלאי טבעי. כל שאר מחזירי השמן מזיעים, יש גם הזעה מהאטם של מותחן שרשרת התזמון.
המסקנות הן לא חד משמעותיות, למרות שלכאורה יש מספיק ראיות להגיש כתב אישום נגד הרינגים, חלק מהנזילות יכלו להיגרם גם כתוצאה מבלאי טבעי של הכלי, לכן נראה שאין מנוס מבדיקת קומפרסיה ולחץ עוקה.
על הדרך בדקתי את השרשרת, גג"שים, ציר גג"ש קדמי.
השרשרת תקינה, לא חסר אפילו אורינג אחד, מדידה שלה לפי הספר מציבה אותה בטווח התקין.
גלגלי השיניים מראים שחיקה קלה בלבד, האחורי משום מה נראה שחוק קצת יותר מהקדמי.
למעט שינוי צבע, ציר הגג"ש הקדמי לא מראה כלל סימני שחיקה.
מבט למניפולדים מראה שהם יבשים כבר לגמרי (כך גם צנרת הדלק) והבזרל החליד, זה אומר רק דבר אחר- פירוק הקרבוטורים יהיה קל יותר מהצפוי.
- 06042013791.jpg (187.32 KiB) נצפה 12228 פעמים
זה הכל להיום, עדכונים בהמשך...