ישנם אספני כלי רכב מכל הסוגים. כאלה שאוספים מכוניות, כאלה שאוספים משאיות, כאלה שאוספים אופנועים וכאלה שאוספים טילונים (יצא לי חרוז?) ואני כאן אתכם כדי לתאר יום כייף בחברת אלה מהקטגוריה האחרונה, אספני טילונים. בנעוריי הכרתי את הכלים האלה בשם טוסטוסים (וזה בערך כל אשר הכרתי-השם). היום, כעבור ... שנים, אני זוכה להזכר אפילו בריח העשן שהכלים אלה משאירים אחריהם. יום שבת, מזג אוויר מעולה לתצוגת טילונים, נוכחות כמעט מלאה של כל המציגים ומצב רוח היה בשפע. מוזאון העיצוב בחולון, בנציגותו של אמנון זילבר-מנהל אגף החינוך-נתן במה מכובדת ביותר, לכ 20 כלים שהמכנה המשותף שלהם, הוא מנוע 50 סמ"ק, מנוע שתי פעימות ושני גלגלים. מי אמר 2+2?
מוזאון העיצוב אוצר בימים אלה, תערוכת אופניים, המציגה מקצת ההיסטוריה של ייצור אופניים בא"י (והייתה היסטוריה די מפוארת בתחום), יחד עם אוסף זוגות אופניים, מתחילת
המאה הקודמת ועד ימינו אנו. האוסף שייך למיכאל אמבכאר.מוזאון האופניים בהנהלתו של אלון וולף, תרם לא מעט פריטים המעידים על תעשיה ענפה של אופניים ותרבות רכיבה שהולכת ותופסת עוד ועוד תאוצה.
ולמה תצוגת טילונים בסמוך לתערוכת אופניים? מפני שכל הקשור לטילונים החל באופניים, כפי שחיים סירי-מנהל אתר הטילונים וכל השאר-מספר לנו. חיים עמל קשה, כדי שיום זה יהיה מוצלח ומהנה. להיות בקשר עם המוזאון, להזמין אנשים, להכין מוצגים, ואפילו להכין שלטים לכל טילון.
ואכן היום הזה היה מאוד מהנה ומלא בהזרמת מידע. כל המציגים שמחו לקבל הזדמנות ולספר על מה שהם אוהבים באמת: על טילונים.
אחד המוצגים שחיים הביא עמו, היה טילון ששימש ככלי לימוד לתאוריה. המנוע, השילדה, פנסים, בולמים ובלמים, נחתכו כך שניתן לראות את כל המרכיבים של כל מיכללול. האגדה מספרת שהרינגים נמכרו כאופציה אחרונה כשלא היה יותר שום מקור אחר.
יגאל גל הגיע מקיבוץ דליה יחד עם 5 כלים משופצים עד לרמת הבורג. לפי השלטים שהציב בסמוך לכל כלי, מבינים שיגאל הציג טילונים גם בעבר, כך שהוא כבר מתורגל לנסוע ממקום למקום ולהציג. אחד הסיפורים שהוא מספר, על טילון שהיה ברשותו והיה מסיע את ביתו קטנה (דאז). הוא מכר את הטילון וכעבור 25 שנה שוב מצא את אותו טילון אצל אותו אדם שמכר לו. כיום יגאל מסיע את נכדתו על טילון זה. והכל מתועד בתמונות. על השיפוץ של אותם טילונים, אפשר ללמוד מתוך אלבום תמונות נוסף, המספר על כך.
ישראל סולומון, הכין עבורנו הדגמה על איך להניע, לנסוע ולעשות שימוש נכון בטילון הכחול שלו (גם הוא משופץ עד לרמת הבורג). ישראל הסביר שבעת הצורך, ניתן להשתמש בטילון גם כאופניים, ע"י דיווש. קצת כושר לא מזיק, לא אז ולא היום.
עמוס שחורי, הגיע לתצוגה כשהוא רכוב על אופניים עם מנוע עזר ונותן לנו שיעור בהתנעה ע"י משיכת כבל.
סיבוב נוסף בין הכלים ואני מגלה גם אוסף קסדות המונחות על הסבלים. רובן נראו לי תלושות מן המציאות ולא קשורות לתצוגה הזאת. אחת מהן ממש הדגישה את התאוריה שלי. היה עליה לא פחות ולא יותר, הסמל של הרלי דווידסון. אתם תגידו לי אם זה הגיוני או לא. אבל באספנות הכל מותר. אפילו להיות יצירתי.
בין האורחים היו בועז אשר הגיע למקום עם קרייזלר 49', משופצת עד לרמת הבורג, עליה נספר בניפרד. שמוליק הגיע עם מוטוגוצי. אבל זה לא מנע ממנו לתת הסברים מפורטים גם, הב.מ.וו. השחורה שעמדה בצד. כדי לא לגנוב את ההצגה כן? עמוס (נוסף, לא מכיר שם משפחה) מצא דרך מקורית איך לשנע את הטילונים שלו לתצוגה. חיבר עגלה לפורד קאפרי הכסופה שלו. אם כבר אספן אז ללכת על הכל. חביב ביותר, אלי על הסוזוקי.
השעות עברו מבלי להרגיש, והטילונים שוב השאירו אחריהם, ריח של עשן בדרך החוצה. תודה לכל המציגים, עשיתם לי ולקהל הרחב את היום. חיים כל הכבוד על האירגון למופת, קבל לייק גדול. וכמובן תודה לאמנון ומוזאון העיצוב בחולון על האפשרות להרים אירוע יפה במקום יפה. מקווה שלא שכחתי מישהו, אבל העדשה שלי אהבה מאוד את כולם והכל (גם אני). עכשיו תסבירו לי איך הגיע לידיי טילון כשאני הגעתי יחד עם אשתי באיביזה ידנית?
להתראות באירועים הבאים.
את אלבום התמונות אפשר לראות בכתובת:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater